خبرنامه, علم و تکنولوژی

مأموریت کرو-7 ناسا با راکت اسپیس‌ایکس پرتاب شد؛ «یاسمن مقبلی» در مسیر ایستگاه فضایی

nasa

فضانوردان مأموریت کرو-7 سوار بر کپسول دراگون و راکت فالکون 9 اسپیس‌ایکس از زمین پرتاب شدند تا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بروند. این مأموریت حامل چهار فضانورد بوده که یکی از آن‌ها «یاسمن مقبلی»، فضانورد ایرانی آمریکایی است.

 

اسپیس‌ایکس و ناسا دقایقی پیش با موفقیت مأموریت کرو-7 را راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی کردند. این پرتاب از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدای آمریکا انجام شد. حدود 8 دقیقه پس از پرتاب، بخش اول آن که همان بوستر فالکون 9 است، به زمین برگشت و با موفقیت فرود آمد. حالا کپسول دراگون در مسیر رسیدن به ISS قرار دارد.

یاسمن مقبلی پس از رسیدن به نقطه بی‌وزنی، ضمن تشکر از اسپیس‌ایکس بابت پروازی روان به فضا گفت: «اسپیس‌ایکس ممنون بابت پرواز. شگفت‌انگیز بود. ما شاید چهار نفر از چهار ملیت مختلف باشیم، دانمارک، ژاپن، روسیه و ایالات‌متحده، ولی یک تیم متحد با مأموریتی مشترک هستیم.»

 

در این مأموریت چهار فضانورد از چهار سازمان فضایی متفاوت حضور دارند. مقبلی از ناسا فرمانده مأموریت است و دومین فرد ایرانی محسوب می‌شود که به فضا رفته است. در کنار او «اندریاس موگنسن» از سازمان فضایی اروپا نشسته که دانمارکی است و به‌عنوان خلبان ایفای نقش می‌کند. «ساتوشی فوروکاوا» و «کنستانتین بوریستوف» هم از سازمان فضایی ژاپن و روسیه به ISS می‌روند.

این چهار نفر اکنون باید سفری تقریباً 29 ساعته را پشت‌سر بگذارند تا در حوالی ساعت 16:20 فردا (5 شهریورماه) به وقت ایران به ایستگاه فضایی متصل شوند.

مأموریت کرو-7، همان‌طور که نامش پیداست، هفتمین مأموریت فضایی انسانی اسپیس‌ایکس به سفارش ناساست. البته شرکت فضایی ایلان ماسک با این مأموریت درمجموع 11 مأموریت فضایی انسانی را پشت‌سر گذاشته است.

فضانوردان کرو-7 جانشین فضانوردان کرو-6 می‌شوند که در اوایل ماه مارس به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند و حدود پنج روز پس از رسیدن فضانوردان جدید، این پایگاه معلق در مدار را ترک می‌کنند. فضانوردان کرو-7 احتمالاً حدود شش ماه در ایستگاه فضایی خواهند ماند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *